Categorieën
SEA EN SEO: wat is het verschil?

SEA EN SEO: wat is het verschil?

Steeds meer en meer mensen zelf op zoek naar informatie over een bepaald product of dienst.

Daarom groeiden zoekmachines uit tot een onmisbaar deel van ieders digitaal marketingplan, want zij geven ieder bedrijf de kans om meer bezoekers te genereren. Bedrijven moeten dus inzetten op SEO en SEA. Ken jij het verschil tussen beide?

In dit blogartikel leggen we het verschil voor je uit.

WAT IS SEO?

SEO (ook: zoekmachineoptimalisatie of Search Engine Optimization) is een marketingstrategie waarmee je de online vindbaarheid van je website in zoekmachines probeert te verbeteren. Zonder ook maar één cent uit te geven.

Het stopt dus niet bij keywords zoeken en daar content rond creëren. Ook je website structureren zodat zoekmachines hem snappen is een belangrijk onderdeel van SEO. Dit noemen we ook wel on-page SEO. Off-page SEO daarentegen zijn zoekmachine-optimalisaties die buiten je site gebeuren en die je dus niet kunt sturen.

Inzetten op SEO is gratis. Maar vergis je niet: het kost heel wat tijd en energie. De nodige kennis van zaken hebben is ook een must. Zo moet je een vlotte pen hebben, in een CMS kunnen werken en de SEO-regels kennen. Bovendien willen Google en consoorten graag dat je je content regelmatig vernieuwt. Wanneer je dit niet doet, zak je weg.

Vergeet ook niet… Het is geen garantie op resultaat en er is veel concurrentie. Bovendien weet niemand welke algoritmen er achter de zoekresultaten van zoekmachines zitten.

WAT IS SEA?

SEA (ook: zoekmachineadverteren of ‘Search Engine Advertising’) is een vorm van betaalde reclame waarbij je advertentieruimte koopt binnen zoekmachines. Je promoot dus je website, producten of diensten in de zoekresultaten van zoekmachines.

Bij een zoekopdracht in Google kunnen twee soorten advertenties inladen: AdWords en Google Shopping. AdWords zijn de betalende zoekopdrachten die je herkent aan het groene ‘Adv.’ label.

Google Shopping is een betalende zoekopdracht waarbij je meteen het product, de prijs en de leverancier ziet.

HOE GAAT DIT IN ZIJN WERK?

Na een zoekwoordonderzoek kies je een aantal specifieke zoekwoorden waarvoor je betaalt om op te ranken. Hoeveel je betaalt beslis je zelf. De hoogste bieder krijgt hierbij de hoogste plaats binnen zoekmachines. Betalen doe je enkel wanneer iemand op je advertentie klikt.

SEO EN SEA: GROOTSTE VERSCHILLEN

Het grote verschil hebben we hierboven al uitgelegd:

  • SEO is het optimaliseren van je website om zo organisch zoekverkeer te genereren = Gratis
  • SEA is een vorm van betaalde reclame waarbij je advertentieruimte koopt binnen zoekmachines = Betalend

Een ander verschil is de tijdspanne waarin je resultaat ziet. Bij SEO moet je continu optimaliseren om een hoge positie in de organische zoekresultaten te verkrijgen. Dit kan weken of zelfs maanden duren. De resultaten van SEA zijn meteen zichtbaar. Nadat je advertentie is geboekt, weet je meteen op welke positie je staat.

GAAN SEO EN SEA HAND IN HAND?

Hoewel ze in elkaars vaarwater zitten, zijn SEO en SEA geen vijanden. Marketeers moeten er wel slim mee omgaan en hun campagnes erop afstellen. Investeer in beide en gebruik de kennis en inzichten die je krijgt bij SEA om je SEO-campagnes te optimaliseren. En omgekeerd.

Wil je graag meer weten over SEO & SEA implementatie? Contacteer ons, wij staan je graag bij.

Previous PostGOOGLE TAG MANAGER: MEER GEDETAILLEERDE WEBSITE ANALYSE
Next PostSearch Engine Advertising – Promotie via Google Ads