Categorieën
GOOGLE TAG MANAGER: MEER GEDETAILLEERDE WEBSITE ANALYSE

GOOGLE TAG MANAGER: MEER GEDETAILLEERDE WEBSITE ANALYSE

  1. Event tracking: met GTM verzamel je noodzakelijke informatie over het gedrag van je bezoeker (veel meer dan wat je met Google Analytics kan)
  2. Laadsnelheid: GTM vermijdt dat je website vertraagt door de vele tags in de header

Vraag gratis advies aan een Google Tag Manager expert om te weten of GTM nuttig is voor jouw organisatie.

Weinig gekend, maar bijzonder krachtig: Google Tag Manager. Google Tag Manager gaat bij het meten immers door waar Google Analytics tegen de limieten aanbotst. Analytics vertelt je welke pagina’s bezocht zijn, vanwaar ze komen, hoe lang ze op de pagina zijn, enz… Tag Manager vertelt wàt je bezoekers op die pagina doen.

Een voorbeeld. Op je homepagina heb je waarschijnlijk een aantal links en knoppen staan die naar dezelfde pagina wijzen. Via Google Analytics kan je meten hoeveel bezoekers er op je homepagina geweest zijn en ook hoeveel bezoekers er op je tweede pagina terecht gekomen zijn. Maar je weet in dat geval niet welke link of knop ze op de homepagina gebruikt hebben om op je tweede pagina terecht te komen. Als je Google Tag Manager en Google Analytics linkt, weet je dat wel!

Opgelet: werken met Google Tag Manager kan een onomkeerbare impact hebben op je algemene Google Analytics resultaten! Begin er niet zomaar mee te experimenteren. Vraag een Google Tag Manager expert om hulp.

Wat is Google Tag Manager?

Deze tool is perfect voor marketeers die externe codes en tracking pixels van online marketing tools willen toevoegen aan hun websites. Je voegt de Google Tag Manager code één keer toe aan je website en daarna koppel je er alle externe applicaties aan. Denk bijvoorbeeld aan Hotjar, Facebook, Google Analytics, of zelfs je CRM-systeem. Deze manier van werken heeft verschillende voordelen. In de eerste plaats is het handig voor al wie geen toegang heeft tot de <head> code van zijn website waar dit soort toepassingen gekoppeld moeten worden. Wie bovendien veel externe toepassingen wil linken, kiest ook best voor Google Tag Manager. Als je teveel dingen in je <head> code zet, zal je website namelijk trager laden. De belangrijkste voordelen:

  • Doordat je een hele hoop tags, codes en pixels verwijdert en vervangt door slechts één stukje code, zal je website een stuk sneller laden en werken.
  • In Tag Manager kan je alle code die je toevoegt eerst testen op pagina-niveau voor ze live gaat. Zo voeg je enkel betrouwbare code toe en zal je website niet crashen door slecht geïmplementeerde code.
  • Eén stukje code op je website zorgt ervoor dat Tag Manager aanwezig is op je volledige website en al je pagina’s. Zo houd je gemakkelijker overzicht en ben je zeker dat al je pagina’s gemeten worden.

De 3 stappen van Google Tag Manager

Meten is weten, dat is ons motto. Maar in de eerste plaats moet je natuurlijk bepalen wat je allemaal wil weten. Welke informatie is voor jou belangrijk? Daarna kan je Tag Manager instellen om die informatie naar je Analytics door te sluizen. Kort samengevat dien je 3 stappen te volgen.

Stap 1: maak een container aan

Een container is een soort verzameling per project. Hierin voeg je jouw website of app toe. Je kan ook een aantal websites en/of apps in één container plaatsen, als je die samen wil analyseren.

Stap 2: tags

Zodra de container code op je website staat, is het tijd om Google Tag Manager verder in te stellen. Dan kan je beginnen spelen met je tags en alles toevoegen wat jij wil meten.

Stap 3: testen en publiceren

Om zeker te zijn dat de code goed geïmplementeerd is, test je de nieuwe tags best. Zodra je geverifieerd hebt dat alles werkt, is het tijd om de tags te publiceren.

Maar wees voorzichtig met Google Tag Manager. Als je het niet goed instelt, kan het jouw Google Analytics onherroepelijk vertekenen. Zorg er dus voor dat je weet wat je doet als je met Tag Manager wilt beginnen. Onze Google experts staan je graag met raad en daad bij!

2 praktische voorbeelden

Met Google Tag Manager kan je dus heel veel doen en heel veel meten. We gaven je al het voorbeeld om op pagina-niveau te bekijken via welke links en knoppen bezoekers op een bepaalde pagina terechtkomen. Hieronder geven we je nog twee andere praktische voorbeelden:

  1. Scroll-diepte: je kan met Google Tag Manager bijvoorbeeld meten hoe ver bezoekers scrollen in je webpagina, zowel horizontaal als verticaal. Tag Manager weet of bezoekers 25%, 50%, 75% of 100% van je pagina’s bekijken.
  2. Element Visibility: de belangrijkste elementen (knoppen, afbeeldingen, tekst, …) van jouw pagina kan je nu ook specifiek aanduiden in Google Tag Manager om te weten of en hoe lang bezoekers dat element bekijken en ook hoelang het duurt voor ze bij dat element terecht komen.

Wil je meer weten over Google Tag Manager voor jouw website? Contacteer ons nu!

Previous PostVANAF JULI 2018 MARKEERT GOOGLE CHROME ALLE HTTP-WEBSITES ALS ONVEILIG
Next PostSEA EN SEO: wat is het verschil?